13 mars 2013

Lax på mitt vis :)

Är så fruktansvärt trött på ugnsbakad lax och gillar inte smaken av stekt lax.. Så jag experimenterade lite i köket idag igen :)
Jag tog en laxfile (125g) och skivade upp den i 0,5 cm tjocka skivor och marinerade bitarna i japansk soya (absolut inte kinesisk!), ostronsås, limesaft, knorrs hot teriyaki krydda och som vanligt min favvokrydda koriander :) ( drog i kylen i ca 2 timmar)

Sen brynte jag smör och stängde av plattan helt, lät laxen ligga i pannan ca 30 sek på varje sida så den precis blev genomvarm och på det sättet slapp jag den stekta smaken men fisken blev ändå tillagad :)

Till det stekte jag upp lite strimlad vitkål, en strimlad morot och 1/2 burk konserverade champinjoner.. Steker det ganska länge på medelvärme så att kålen blir riktigt mjuk, smaksätter även här med japansk soya och hot teriyaki krydda :)

Fenomenalt gott! :)

Inga kommentarer: